Kämpar för att bryta tabun

En reklamfilm som blivit väldigt uppmärksammad på senaste är en som är skapad av mensskyddsföretaget Libresse som syftar till att bryta tabut kring det kvinnliga könsorganet och få kvinnor att älska sig själva – nämligen reklamfilmen ”Viva la vulva”.

Den enda platsen där det egentligen har varit okej att diskutera sitt kvinnliga könsorgan är hos gynekologen eller hos sin BVC mottagning och inte på allmän plats och verkligen inte i tv eller media. Men det ska det bli ändring på nu. I alla fall vill intimskyddsföretaget Libresse se en förändring vilket man tydligt visar i reklamfilmen ”Viva la vulva”.

Inte första gången Libresse byter normen

Att många kvinnor är missnöjda med sina könsorgan eller skäms över sin menstruation är inget nytt, men på senare år är det flera röster som höjts för att samhället ska bistå till att ta bort tabut kring den kvinnliga kroppen rent generellt. Och Libresse är en av dem som lyssnat vilket tydligt syns i reklamfilmen ovan. Men med det sagt ska man veta att detta inte är första gången som företaget tar ton för att bryta normerna. Redan för något år sedan valde företaget att byta ut den blå vätskan som mensskyddsföretag överlag använder i sina reklamfilmer för att illustrera blod och valde rödfärgad vätska i stället – lite ner naturtroget helt enkelt. Varför man nu gått ännu längre i sin kamp att ta bort tabun har att göra med hur en brittisk rapport visar att flickor såunga som nio år gamla vill operera sig för att de känner att de inte uppfyller kraven för hur man ska se ut ”där nere” och till BBC sa gynekologen Naomi Crouch att hon har haft unga flickor hos sig som är så missnöjda att de vill ta bort blygdläpparna till och med, skriver bland annat Resumé. Nu med denna kampanj, som är för Libresses intimgel, vill man hylla vulvan och dess olikheter – just för att få flickor och alla kvinnor att förstå hur vi alla är olika och att man ska älska sig själv oavsett.